زباله های الکترونیکی کجا و چگونه دفع می شوند؟



همه اقلام الکترونیکی، از تلفن همراه گرفته تا لوازم بزرگ، تلویزیون قیمت ضایعات الکترونیکی و لوازم کوچک که بخشی از زندگی روزمره ما هستند، زمانی که استفاده نمی شوند به زباله های الکترونیکی تبدیل می شوند. هنگامی که آنها تعمیر می شوند، می توانیم به استفاده از آنها در وضعیت محصولات الکترونیکی قدیمی ادامه دهیم. ما به عنوان مصرف‌کننده، متأسفانه زباله‌های الکترونیکی را دور می‌ریزیم، آن‌ها را به زباله‌دان‌ها تحویل می‌دهیم یا در صورت نیاز در خانه، آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم. از آنجایی که میزان جمع آوری مجاز در ترکیه حدود 5 درصد است و 95 درصد زباله های الکترونیکی تولید شده را نمی توان به درستی بازیافت کرد، این امر باعث زیان های اقتصادی و زیست محیطی می شود.

زباله های الکترونیکی چگونه باید دفع یا بازیافت شوند؟


اگر در خانه زباله های الکترونیکی داریم یا زباله هایی مانند وسایل روشنایی، فلورسنت، کارتریج چاپگر که برای یک بار مصرف طراحی شده اند و قابل تعمیر نیستند، باید آنها را در مراکز جمع آوری زباله شهرداری ها یا در جعبه های جمع آوری زباله های الکترونیکی بگذاریم. . اما متأسفانه به دلیل ناآگاهی و بی تفاوتی زباله های الکترونیکی با روش های بدوی در تأسیسات غیرقانونی یا زباله دانی ها بدون توجه به محیط زیست و بهداشت بازیافت می شوند و یا مستقیماً دور ریخته می شوند و در زیر زمین در محل های دفن زباله رها می شوند. زباله های الکترونیکی با توجه خرید ضایعات الکترونیکی به مواد خطرناکی که در آن وجود دارد، زباله هایی هستند که باید در تاسیساتی که مطابق با استانداردهای بین المللی بازیافت می شوند، پردازش شوند و باید در این تاسیسات پردازش شوند.




آیا زباله های الکترونیکی که نمی توانند به درستی بازیافت شوند، برای طبیعت و سلامت انسان ضرر دارد؟


بسیاری از ترکیبات سمی، از جمله فلزات سنگین، برای کارآمدتر کردن دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند. سرب، فسفر، باتری در تلویزیون های لوله ای؛ جیوه در لامپ های فلورسنت، گاز مبرد در تجهیزات تبرید و گرد و غبار سرطان زا در کارتریج های پرینتر لیزری استفاده می شود... این موارد در صورت مخلوط شدن با هوا، آب و خاک، خطرات عمده ای برای سلامت انسان و محیط زیست ایجاد می کنند.


چه میزان زباله الکترونیکی در ترکیه تولید می شود؟ چه نوع فرآیند بازیافت دنبال می شود؟


در کشور ما سالانه تقریباً 847 هزار تن زباله الکترونیکی تولید می شود که تنها 5 درصد آن قابل بازیافت است. این زباله ها که با همکاری شرکت های مجاز و شهرداری ها جمع آوری می شوند، مطابق با استانداردهای جهانی بازیافت می شوند. اقلام الکترونیکی شامل قطعات قابل بازیافت در ترکیه مانند فلز و پلاستیک و همچنین گروهی از کارت هایی است که حاوی فلزات گرانبها هستند. اما از آنجایی که پالایش کارت مستلزم هزینه بالا و تامین مداوم کارت است، در کشور ما پالایشگاه بازیافت وجود ندارد و به خارج از کشور ارسال می شود.


آیا فرآیند جمع آوری زباله های الکترونیکی در دنیا به درستی مدیریت می شود؟ چه نوع خطراتی در انتظار جهان و ترکیه است؟


زباله های الکترونیکی ویژگی خود را حفظ می کنند که خرید ضایعات الکترونیکی سریع ترین نوع زباله در جهان است، با نرخ رشد سالانه 6 درصد. متأسفانه، نرخ جمع آوری هنوز بسیار پایین است. میانگین جمع آوری در دنیا 10 درصد، میانگین اروپا 33 درصد است، همانطور که در اینجا می بینیم، این زباله ها مانند زباله های بسته بندی به راحتی قابل جمع آوری نیستند. بر اساس اصل "آلاینده می پردازد"، انتظار می رود تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی کل هزینه جمع آوری را پوشش دهند، اما از آنجایی که این فرآیند بسیار گران است، تولیدکنندگان نمی خواهند هیچ اقدامی در مورد آن انجام دهند. مشکل زباله های الکترونیکی در واقع مشکلی است که به صورت جمعی قابل حل است. راه حلی که توسط تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، شهرداری ها، ارگان ها و وزارتخانه های مجاز و همه ذینفعان تولید شود، ماندگارتر و کارآمدتر خواهد بود.

https://arkabazyaft.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86%db%8c%da%a9%db%8c/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد