برق چیست؟


استفاده نکردن از آن در دنیای جهانی شده  خرید اینورتر ال اس ممکن نیست، اما واقعاً چه کسی می داند چگونه آن را تعریف کند؟


به زبان ساده می توان گفت که الکتریسیته آن انرژی است که می تواند لامپ ها را بدرخشد، کارآمدترین خودروها را به حرکت درآورد و به هیولای فرانکنشتاین جان بخشد. اگر به مفهوم فنی تر بپردازیم، انرژی تولید شده از حرکت الکترون های مثبت و منفی در داخل مواد رسانا است.


و این چیه؟ ماده، اتم های بسیار ریزی است که اگر قسمت های آن مخالف یکدیگر باشند، یکدیگر را جذب می کنند. بارهای مثبت و منفی آنها یکدیگر را تکمیل می کنند و دو نوع الکتریسیته ایجاد می کنند: الکتریسیته ساکن (تولید شده توسط اصطکاک) و الکتریسیته دینامیکی (تصور شده توسط جریان).


فوق العاده است اما رسیدن به خانه شما آسان نیست. فشار دادن سوئیچ فرآیندی را به دنبال دارد که اصلاً ساده نیست. هیچ فردی در جهان وجود ندارد که بتواند استدلال کند که توانایی تولید برق بزرگترین اختراع در تاریخ بشریت است. جامعه مدرن بدون برق قابل تصور نیست و زندگی ما به دلایل زیادی به انرژی بستگی دارد.


آیا تا به حال به این فکر کرده اید که برقی که به خانه شما می رسد از کجا می آید؟


 


برق از کجا می آید؟

سفری که انرژی الکتریکی برای رسیدن به دوشاخه شما انجام می دهد بسیار سریع و در عین حال بسیار طولانی است.


اگرچه به نظر می رسد، اما جادو نیست. روند گام به گام به شرح زیر است:


تولید برق: الکتریسیته در نیروگاه هایی ایجاد می شود که قادر به دریافت انرژی الکتریکی از انرژی های اولیه هستند. به اصطلاح انرژی های تجدیدپذیر اولیه عبارتند از باد، تابش خورشیدی، جزر و مد... و انرژی های تجدید ناپذیر عبارتند از زغال سنگ، گاز طبیعی، نفت... شرکت ها مراکز تولید برق می سازند و مالکان (به طور کامل یا جزئی) این انرژی ها هستند. نیروگاه ها و زیرساخت ها نامیده می شود. اینها انرژی تولید شده را به شرکت هایی که آنها را بازاریابی می کنند (commercializadoras) می فروشند.

انتقال انرژی: انرژی پس از به دست آمدن و تبدیل شدن به برق، از طریق مسیرهای مرتفع (برج های پشتیبانی) یا زیرزمینی از نیروگاه ها به پست ها منتقل می شود. عناصر دیگری به نام ترانسفورماتور وجود دارد که وظیفه آنها تضمین ولتاژ الکتریکی کافی است. پست‌ها برای تصفیه برق و حفظ ولتاژ ایده‌آل ضروری هستند و معمولاً در فضای باز و نزدیک نیروگاه‌ها و/یا در حومه شهرها هستند. اگر بزرگ نباشند، به طور استثنایی می توانید آنها را در همان شهر، داخل ساختمان پیدا کنید.

توزیع برق: برق از ایستگاه های فرعی به منازل نزدیک ترین منطقه ارسال می شود. به عنوان یک گیرنده انرژی و مصرف کننده، نمی توانید شرکت توزیع خود را انتخاب کنید، زیرا بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید، یکی یا دیگری را خواهید داشت. شرکتی که شما را لمس می کند، مسئولیت اطمینان از رسیدن برق به خانه شما را بر عهده خواهد داشت و برای حل هر گونه خرابی مراقبت می کند. همچنین صاحب کنتور برق شما است و قرائت آن را به شرکت بازاریابی شما (که از شما هزینه می گیرد) ارسال می کند.

تجارت انرژی: شرکت بازرگانی شما شرکتی است که همیشه می توانید انتخاب کنید و همیشه آن شرکتی است که صورتحساب ها را برای شما ارسال می کند، زیرا شرکتی است که انرژی را از شرکت های تولید کننده می خرد و به شما می فروشد. بازاریاب‌ها نرخ‌ها و پیشنهادات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اگرچه در اسپانیا بازار آزاد وجود دارد که طبق شرایط قرارداد خود پرداخت می‌کنید، مانند سایر نرخ‌های خدمات (موبایل، وای‌فای و غیره) و یک بازار تنظیم‌شده. بازار (هر چه می پردازید می پردازید) از طریق یک سیستم طراحی شده توسط دولت ایجاد می شود.

انرژی خورشیدی فتوولتائیک


در سیستم های فتوولتائیک، الکتریسیته توسط تابش اینورتر هایتک سریf300  الکترومغناطیسی (نور مرئی، مادون قرمز، ماوراء بنفش...) تولید می شود، این شامل موارد زیر است:


یک ژنراتور خورشیدی، ساخته شده از پانل های فتوولتائیک که بر اساس تابش خورشیدی، جریان الکتریکی تولید می کند.

یک انباشته که انرژی الکتریکی را برای دفع آن در شب و در روزهای ابری ذخیره می کند.

یک رگولاتور که از اضافه بار یا تخلیه بیش از حد انباشته جلوگیری می کند و ولتاژ و جریان را تنظیم می کند.

یک اینورتر، که برق تولید شده (پیوسته) را به همان نوع شبکه تبدیل می کند (در اسپانیا 230 ولت متناوب در 50 هرتز).

در سال 2016، فتوولتائیک خورشیدی متصل به شبکه یکی از سریع‌ترین منابع انرژی در حال رشد در جهان بود و به ظرفیت کل نصب شده 230 گیگاوات رسید. چین در حال حاضر با 42 گیگاوات نصب شده به بزرگترین تولید کننده فتوولتائیک در جهان تبدیل شده است.

چین، ژاپن، ایالات متحده و هند کشورهایی هستند که انرژی خورشیدی فتوولتائیک در آن‌ها سریع‌ترین رشد را تجربه می‌کند که انتظار می‌رود در سال‌های آینده سرعت بیشتری به خود بگیرد. این رشد منعکس کننده کاهش شدید هزینه انرژی فتوولتائیک است که اکنون به گزینه ای ارزان تر از سایر منابع انرژی تبدیل شده است.


انرژی خورشیدی حرارتی


مقاله اصلی: انرژی حرارتی خورشیدی

این نوع انرژی با گرم کردن آب توسط گرمای تولید شده توسط تابش خورشید کار می کند. این گرمایش را می توان با تمرکز تابش خورشیدی که بخار آب تولید می کند و با انرژی الکتریکی توربین تولید کرد. یا می توان آن را بدون غلظت در گرمایش یا آب گرم خانگی (DHW) استفاده کرد.


انرژی زیست توده

مقاله اصلی: انرژی زیستی

بیوماس مخفف «جرم بیولوژیکی» است و از منابع بیولوژیکی به دست می آید. زیست توده شامل طیف وسیعی از مواد آلی است. انرژی زیست توده به گروه های زیادی تقسیم می شود:


قدرت احتراق مستقیم.

انرژی تبدیل حرارتی

انرژی حاصل از تخمیر الکلی

انرژی با تجزیه بی هوازی

انرژی احتراق مستقیم از هیزم و سایر ضایعات آلی مانند فضولات حیوانات به دست می آید و از سلولز برای گرما استفاده می شود.


انرژی با تبدیل حرارتی که شامل تقطیر هیزم برای تولید زغال چوب، متانول، متیل الکل و غیره است.


اعتقاد بر این است که انرژی حاصل از تخمیر الکلی، که از تخمیر بقایای آلی مانند نیشکر، کاساوا و چوب تشکیل می شود، می تواند جایگزین سوخت های فسیلی شود. اتانول (اتیل الکل) در حال حاضر به عنوان یک افزودنی به بنزین استفاده می شود.


انرژی بی هوازی که از تولید گاز در محفظه های بسته تشکیل شده است. به آنها هضم کننده زیستی می گویند. این امر از طریق تخمیر ضایعات آلی (فضولات، ضایعات آلی و غیره) حاصل می شود. گاز به دست آمده برای پخت و پز گاز و روشنایی استفاده می شود.


انرژی زمین گرمایی

مقاله اصلی: انرژی زمین گرمایی

این نوع انرژی سعی می کند از گرمای منتشر شده توسط زمین برای بدست آوردن انرژی الکتریکی استفاده کند. به عبارت دیگر، انرژی گرمایی موجود در داخل زمین است که از طریق هدایت حرارتی به سطح منتقل می شود.


همچنین می توان با استفاده از بخاری که از توربین متصل به ژنراتور عبور می کند و برق تولید می کند، برق تولید کرد.


رایج ترین کاربردها عبارتند از:


استفاده بهداشتی.

مصارف صنعتی مختلف مانند پاستوریزه کردن شیر.

اجرای گرمایش در کل ولسوالی ها و منازل فردی.

آبگرم.

محصولات زراعی در گلخانه ها در دوره بارش برف.

کاهش زمان رشد ماهی، سخت پوستان و غیره.

از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:


این یک منبع کم هزینه است.

هم به تولید برق (تولید الکتریسیته) و هم به استفاده مستقیم از گرما کمک می کند.

از وابستگی به انرژی خارجی اجتناب کنید.

ضایعاتی که تولید می کند حداقل است و اثرات زیست محیطی کمتری نسبت به سوخت های فسیلی (نفت، زغال سنگ و غیره) دارد.

هیچ نوع احتراق ایجاد نمی کند

https://bit.ly/3DLGp0x

منابع انرژی پاک نقش اصلی را در افزایش ظرفیت تولید برق در سال 2022 در ترکیه ایفا خواهند کرد.


در چارچوب برنامه سالانه ریاست جمهوری برای سال 2022، انتظار می رود اینورتر آیمستر بیشترین افزایش ظرفیت برای سال آینده در انرژی خورشیدی با حدود 1000 مگاوات مشاهده شود.


منابع انرژی پاک نقش اصلی را در افزایش ظرفیت تولید برق در سال 2022 در ترکیه ایفا خواهند کرد.


    

استانبول

در برنامه های رشد ترکیه برای ظرفیت تولید برق در سال آینده، منابع انرژی پاک به ویژه انرژی بادی و خورشیدی نقش اصلی را ایفا خواهند کرد.


بر اساس اطلاعات گردآوری شده توسط خبرنگار AA از برنامه سالانه ریاست جمهوری برای سال 2022، انتظار می رود ظرفیت نصب شده برق ترکیه تا پایان سال جاری به 100 هزار و 607 مگاوات و تا پایان سال 2022 به 102 هزار و 423 مگاوات برسد.



ظرفیت برق آبی که پیش بینی می شود تا پایان سال به 31 هزار و 688 مگاوات برسد، پیش بینی می شود در سال آینده به 32 هزار و 228 مگاوات افزایش یابد.


برآورد می شود که توان بادی نصب شده که در حال حاضر در سطح 10 هزار و 167 مگاوات است، در سال 2022 به 10 هزار و 900 مگاوات افزایش یابد.


در انرژی خورشیدی، توان نصب شده تا پایان امسال به 7750 مگاوات و تا پایان سال 2022 به 8750 مگاوات برسد.


پیش بینی می شود توان نصب شده زمین گرمایی، زیست توده و گرمای هدر رفته در پایان سال به 3435 مگاوات و تا پایان سال آینده به 3536 مگاوات افزایش یابد.


بنابراین، منابع انرژی تجدیدپذیر، به ویژه انرژی خورشیدی و بادی، در خط مقدم برنامه ریزی برای رشد برق نصب شده در ترکیه قرار دارند.


عدم افزایش ظرفیت نیروگاه زغال سنگ و گاز

بر اساس این برنامه، پیش بینی می شود توان نصب شده زغال سنگ داخلی در ترکیه که در سال گذشته در سطح 11336 مگاوات بود، در سال جاری و سال 2022 ثابت بماند و ظرفیت زغال سنگ وارداتی نیز در 10307 مگاوات ثابت بماند. دوره مذکور


برآورد می شود که توان نصب شده بر اساس تولید برق از گاز طبیعی پس از رسیدن به 25 هزار و 733 مگاوات در پایان سال به 25 هزار و 108 مگاوات در سال 2022 کاهش یابد. در این زمینه هیچ افزایشی در توان نصب شده نیروگاه حرارتی برنامه ریزی نشده است.


پیش بینی می شود مصرف برق ترکیه که در سال گذشته 306.1 میلیارد کیلووات ساعت بود، تا پایان سال جاری به 322.5 میلیارد کیلووات ساعت و تا پایان سال 2022 به 334.2 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یابد.


پیش بینی می شود سهم انرژی های تجدیدپذیر در تامین برق مصرفی امسال 35 درصد باشد. تولید کم در نیروگاه های برق آبی به دلیل خشکسالی نقش تعیین کننده ای در این میزان دارد. گفته می شود این نرخ در سال 2022 به 40 درصد افزایش خواهد یافت.


بر اساس داده های AŞ انتقال برق ترکیه، ظرفیت برق نصب شده ترکیه تا پایان سپتامبر به 98788 مگاوات رسیده است.

https://bit.ly/3eX4tUN

زباله های الکترونیکی کجا و چگونه دفع می شوند؟



همه اقلام الکترونیکی، از تلفن همراه گرفته تا لوازم بزرگ، تلویزیون قیمت ضایعات الکترونیکی و لوازم کوچک که بخشی از زندگی روزمره ما هستند، زمانی که استفاده نمی شوند به زباله های الکترونیکی تبدیل می شوند. هنگامی که آنها تعمیر می شوند، می توانیم به استفاده از آنها در وضعیت محصولات الکترونیکی قدیمی ادامه دهیم. ما به عنوان مصرف‌کننده، متأسفانه زباله‌های الکترونیکی را دور می‌ریزیم، آن‌ها را به زباله‌دان‌ها تحویل می‌دهیم یا در صورت نیاز در خانه، آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم. از آنجایی که میزان جمع آوری مجاز در ترکیه حدود 5 درصد است و 95 درصد زباله های الکترونیکی تولید شده را نمی توان به درستی بازیافت کرد، این امر باعث زیان های اقتصادی و زیست محیطی می شود.

زباله های الکترونیکی چگونه باید دفع یا بازیافت شوند؟


اگر در خانه زباله های الکترونیکی داریم یا زباله هایی مانند وسایل روشنایی، فلورسنت، کارتریج چاپگر که برای یک بار مصرف طراحی شده اند و قابل تعمیر نیستند، باید آنها را در مراکز جمع آوری زباله شهرداری ها یا در جعبه های جمع آوری زباله های الکترونیکی بگذاریم. . اما متأسفانه به دلیل ناآگاهی و بی تفاوتی زباله های الکترونیکی با روش های بدوی در تأسیسات غیرقانونی یا زباله دانی ها بدون توجه به محیط زیست و بهداشت بازیافت می شوند و یا مستقیماً دور ریخته می شوند و در زیر زمین در محل های دفن زباله رها می شوند. زباله های الکترونیکی با توجه خرید ضایعات الکترونیکی به مواد خطرناکی که در آن وجود دارد، زباله هایی هستند که باید در تاسیساتی که مطابق با استانداردهای بین المللی بازیافت می شوند، پردازش شوند و باید در این تاسیسات پردازش شوند.




آیا زباله های الکترونیکی که نمی توانند به درستی بازیافت شوند، برای طبیعت و سلامت انسان ضرر دارد؟


بسیاری از ترکیبات سمی، از جمله فلزات سنگین، برای کارآمدتر کردن دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند. سرب، فسفر، باتری در تلویزیون های لوله ای؛ جیوه در لامپ های فلورسنت، گاز مبرد در تجهیزات تبرید و گرد و غبار سرطان زا در کارتریج های پرینتر لیزری استفاده می شود... این موارد در صورت مخلوط شدن با هوا، آب و خاک، خطرات عمده ای برای سلامت انسان و محیط زیست ایجاد می کنند.


چه میزان زباله الکترونیکی در ترکیه تولید می شود؟ چه نوع فرآیند بازیافت دنبال می شود؟


در کشور ما سالانه تقریباً 847 هزار تن زباله الکترونیکی تولید می شود که تنها 5 درصد آن قابل بازیافت است. این زباله ها که با همکاری شرکت های مجاز و شهرداری ها جمع آوری می شوند، مطابق با استانداردهای جهانی بازیافت می شوند. اقلام الکترونیکی شامل قطعات قابل بازیافت در ترکیه مانند فلز و پلاستیک و همچنین گروهی از کارت هایی است که حاوی فلزات گرانبها هستند. اما از آنجایی که پالایش کارت مستلزم هزینه بالا و تامین مداوم کارت است، در کشور ما پالایشگاه بازیافت وجود ندارد و به خارج از کشور ارسال می شود.


آیا فرآیند جمع آوری زباله های الکترونیکی در دنیا به درستی مدیریت می شود؟ چه نوع خطراتی در انتظار جهان و ترکیه است؟


زباله های الکترونیکی ویژگی خود را حفظ می کنند که خرید ضایعات الکترونیکی سریع ترین نوع زباله در جهان است، با نرخ رشد سالانه 6 درصد. متأسفانه، نرخ جمع آوری هنوز بسیار پایین است. میانگین جمع آوری در دنیا 10 درصد، میانگین اروپا 33 درصد است، همانطور که در اینجا می بینیم، این زباله ها مانند زباله های بسته بندی به راحتی قابل جمع آوری نیستند. بر اساس اصل "آلاینده می پردازد"، انتظار می رود تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی کل هزینه جمع آوری را پوشش دهند، اما از آنجایی که این فرآیند بسیار گران است، تولیدکنندگان نمی خواهند هیچ اقدامی در مورد آن انجام دهند. مشکل زباله های الکترونیکی در واقع مشکلی است که به صورت جمعی قابل حل است. راه حلی که توسط تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، شهرداری ها، ارگان ها و وزارتخانه های مجاز و همه ذینفعان تولید شود، ماندگارتر و کارآمدتر خواهد بود.

https://arkabazyaft.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86%db%8c%da%a9%db%8c/

مشکل سیستم مصرف در ضایعات الکترونیکی


بسیاری از زباله های الکترونیکی حاصل از فناوری های قیمت ضایعات کامپیوتر قدیمی هنوز پردازش یا بازیافت نشده اند.

ITU بسیاری از زباله های الکترونیکی حاصل از فناوری های قدیمی هنوز پردازش یا بازیافت نشده اند.

مانند مد، وسایل الکترونیکی نیز به سرعت تغییر سبک می‌کنند و اغلب درآمد شرکت‌هایی که آنها را تولید می‌کنند به فروش «جدید و پیشرفته‌ترین» و با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه بستگی دارد.


درست مانند لباس هایی که می پوشیم، در نهایت همه گوشی های هوشمند، تبلت ها، دوربین ها و لوازم خانگی تبدیل به زباله می شوند و با توجه به اینکه صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی سالانه با نرخ 6 درصد رشد می کند، تقاضای جهانی همچنان در حال افزایش است، در حالی که سیستم های بازیافت عقب هستند. .

در اتحادیه اروپا که پیشتاز جهان در بازیافت زباله های الکترونیکی است، تنها 35 درصد از آن به طور مناسب جمع آوری و بازیافت شده است، در حالی که در بقیه نقاط کره زمین، میانگین 20 درصد است.


80 درصد باقیمانده گزارش نمی شود و بیشتر آنها در زیر خاک مدفون می شوند. لازم به ذکر است که زباله‌های الکترونیکی زیست تخریب‌پذیر نیستند و عدم بازیافت مناسب با کوچک‌تر شدن و پیچیده‌تر شدن دستگاه‌ها تشدید می‌شود و بازیافت مواد آنها را به فرآیندی پرهزینه تبدیل می‌کند.


همچنین سردرگمی و اطلاعات نادرست در بین مصرف کنندگان در مورد نحوه رسیدگی به این زباله ها وجود دارد. در بسیاری از موارد، موادی که باید از هم جدا شوند، مانند باتری ها، لامپ ها، تلفن های هوشمند، کابل ها و رایانه ها، در زباله های "عادی" ریخته می شوند.


عدم آگاهی در مورد نحوه بازیافت و نگرانی در مورد امنیت داده های مصرف کننده به این معنی است که مقادیر زیادی زباله در سطل ها، گاراژها، اتاق خواب ها و دفاتر در سرتاسر جهان در انتظار رسیدگی است.


بازیافت غیررسمی


کارگران یک مرکز غیررسمی بازیافت زباله های الکترونیکی در غنا.

UNEP/K. کارگران Loeffelbein در یک مرکز غیررسمی بازیافت زباله های الکترونیکی در غنا.

 در بسیاری از کشورها، زنان و کودکان تا 30 درصد از نیروی کار در پردازش غیررسمی زباله های الکترونیکی را تشکیل می دهند که آنها را به ویژه آسیب پذیر می کند.


هنگامی که مادران باردار در معرض ترکیبات سمی قرار می گیرند، خطرات زیادی وجود دارد. مطالعات جمع آوری شده توسط سازمان ملل نشان می دهد که سقط جنین های خود به خود و زایمان های زودرس و همچنین کاهش وزن و سایز نوزادان افزایش یافته است. همچنین بروز نقص های مادرزادی و مرگ و میر نوزادان زیاد است.


بسیاری از زباله های الکترونیکی تولید شده در کشورهای در حال توسعه به صورت قانونی یا غیرقانونی به کشورهای فقیر ارسال می شود تا به صورت غیررسمی توسط بخشی شامل زنان و کودکان پردازش شوند.


عناصر سمی سرطان زای زباله های الکترونیکی نیز در خون کارگران غیررسمی که در محل سوزاندن این محصولات برای استخراج فلز کار می کنند، یافت شده است. مکان هایی که این اتفاق می افتد به نوبه خود به نوعی «مرکز اقتصادی» تبدیل شده اند که فروشندگان مواد غذایی و سکونتگاه های غیررسمی را به خود جذب می کند که به نوبه خود دامنه آلودگی را افزایش می دهد.


بخش عمده ای از زباله های الکترونیکی تولید شده در کشورهای در حال توسعه به صورت قانونی یا غیرقانونی به کشورهای فقیر ارسال می شود تا به صورت غیررسمی توسط بخشی شامل زنان و کودکان پردازش شوند. نیکیل ست، رئیس سازمان می‌گوید: «این موضوع تعدادی از سؤالات اخلاقی را مطرح می‌کند، از اصل تخلیه زباله در کشورهایی که مقررات یا ظرفیت مدیریت آن را ندارند به گونه‌ای که آسیب کمتری به محیط زیست و سلامتی وارد کند.» انجمن گفتگوی جهانی در مورد کار شایسته در مدیریت زباله های الکتریکی و الکترونیکی، در آوریل در ژنو توسط سازمان بین المللی کار برگزار شد.


امروزه تعداد کل افرادی که به طور غیررسمی در بخش جهانی زباله الکترونیکی کار می کنند ناشناخته است. با این حال، ILO تخمین می زند که در نیجریه تا 100000 نفر این کار را انجام می دهند، در حالی که در چین این تعداد به 690000 می رسد.

https://arkabazyaft.ir/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1/